dijous, 27 de novembre del 2014

Viquipèdia


Extreta de Viquipèdia.
La Viquipèdia "és una enciclopèdia elaborada en col·laboració amb alguns dels seus propis lectors. Un munt de gent està constantment millorant la Viquipèdia, realitzant-hi milers de canvis cada hora que s'enregistren íntegrament en historials de cada article, i també a la pàgina de canvis recents. Aquells canvis que no són gaire apropiats, amb freqüència es treuen ràpidament" tal com ben explica la Viquipèdia a l'apartat ajuda:introducció.



Realitzar i modificar articles de Viquipèdia

Per a realitzar i modificar articles de Viquipèdia cal tenir en compte tres punts:

1. Els cinc pilars de la Viquipèdia


  1. "La Viquipèdia és una enciclopèdia que incorpora elements de les enciclopèdies generals, i de les enciclopèdies especialitzades".
  2. "La Viquipèdia cerca el punt de vista neutral...això requereix oferir la informació des de tots els angles possibles...".
  3. "La Viquipèdia és de contingut lliure, de manera que tothom hi pot col·laborar u la pot distribuir lliurement".
  4. "La Viquipèdia segueix unes normes d'etiqueta." Respecteu a tothom tot i no compartir la mateixa opinió, eviteu els atacs generals i possibles crispacions en l'ambient i sobretot actueu sempre amb bona fe. 
  5. "La Viquipèdia no té normes inamovibles".

2. Allò que la Viquipèdia no és


  • No és una enciclopèdia de paper
  • No és un diccionari
  • No és una editorial d'idees originals
  • No és una plataforma de promoció
  • No és un dipòsit d'enllaços o fitxers
  • No és un servei de pàgines personals
  • No és un directori
  • No és un manual ni una guia
  • No és una col·lecció indiscriminada d'informació
  • No és una anarquia
  • No és una democràcia
  • No és una burocràcia
  • No és un camp de batalla

3. El llibre d'estil


El llibre d'estil té per objectiu que les coses es facin de manera semblant.



Un cop presentar aquests tres punts, a classe ens vam formular unes quantes preguntes:

  • La informació de la Viquipèdia sempre és certa?
  • Han afegit tota la informació de cop?
  • Per què en cada idioma hi ha informació diferent?
  • Quin és l'estil de redacció?
  • Es pot treure informació?
  • Quina llicència té la Viquipèdia? La puc copiar lliurement?

Totes aquestes qüestions les vam anar responent a mesura que les posavem en pràctica.

A l'hora de mirar un nombre elevat de publicacions vam trobar un conjunt de coses en comú:

  • Tenen enllaços externs.
  • Tenen bibliografia.
  • Cada publicació té una taula de continguts.
  • Sense estar registrat pots modificar la publicació clicant a la pestanya editar o modificar. També pots borrar l'entrada. (És cert que hi ha pàgines que resten bloquejades, altres que has d'estar registrat i altres que són totalment lliures).

 Coses que ens van encuriosir:

  • Els articles destacats, de la setmana o el mes, es marquen amb unes estrelletes.
  • Si estàs registrat pots tenir pàgines vigilades i cada cop que la pàgina pateixi un canvi estar informat per vigilar que s'ha canviat. 
  • Si per error o un individu intenta borrar alguna publicació de Viquipèdia es pot revertir el fet i tornar tota que hi havia abans que passes. Hi ha un Historial de Revisió. 
  • De certes modificacions i articles es creen discussions. També hi ha una pestanya sota el títol de discussió i al costat de pàgina. 
  • El que nosaltres coneixem com a bibliografies dins l'espai Viquipèdia és anomenat referències utilitzades. 
  • En les entrades trobem paraules de color vermell i color blau.
  • Color Vermell: s'està creant la pàgina que s'obrira al clicar la paraula
  • Color Blau: al clicar t'obrirà un link

4. Vikipèdia en l'educació:

Als alumnes:
  1. Motivació: compartir el que s’ha après a l’assignatura.
  2. Aprenentatge significatiu: el redactat del text ha de ser propi. La vikipèdia no permet copiar.
  3. Competència digital: s’apren a usar una eina digital, conceptes relacionats (llicències obertes, drets d’autor, validació entre iguals…)
  4. Millora la capacitat comunicativa: expressar-se correctament, distingint entre objectivitat i opinió, posant les idees bàsiques.
  5. Treball col·laboratiu: els articles estàn escrits per més d’una persona, incrementant la seua capacitat d’esforç.
  6. Reflexió epistemològica: el coneixement no es monolític ni únic, varia segons la versió consultada, no hiha una sola veritat. Els alumnes augmenten el seu esperit crític en qüestionar-se la validesa de l’escrit.
Als professors:
  1. Retorn: retorn públic, beneficii de les seues recerques.
  2. Innovació: pas al món digital.
  3. Canvi de dinàmica: el professor cedeix el protagonisme a l’alumne.
  4. Avaluació més rica: no s’avalua el resulatt final sinó tot el procés.
  5. Material docent: articles en diferents idiomes.

El meu artícle de Viquipèdia:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada