Extreta de Viquipèdia. |
La pròpia Viquipèdia es descriu com una enciclopèdia lliure mantinguda per la Fundació Wikimedia, una organització sense ànim de lucre.
Extreta de https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/wikipedia/amical-wikimedia |
Realitzar i modificar articles de Viquipèdia
Per a realitzar i modificar articles de Viquipèdia cal tenir en compte tres punts:
1. Els cinc pilars de la Viquipèdia
- "La Viquipèdia és una enciclopèdia que incorpora elements de les enciclopèdies generals, i de les enciclopèdies especialitzades".
- "La Viquipèdia cerca el punt de vista neutral...això requereix oferir la informació des de tots els angles possibles...".
- "La Viquipèdia és de contingut lliure, de manera que tothom hi pot col·laborar u la pot distribuir lliurement".
- "La Viquipèdia segueix unes normes d'etiqueta." Respecteu a tothom tot i no compartir la mateixa opinió, eviteu els atacs generals i possibles crispacions en l'ambient i sobretot actueu sempre amb bona fe.
- "La Viquipèdia no té normes inamovibles".
2. Allò que la Viquipèdia no és
- No és una enciclopèdia de paper
- No és un diccionari
- No és una editorial d'idees originals
- No és una plataforma de promoció
- No és un dipòsit d'enllaços o fitxers
- No és un servei de pàgines personals
- No és un directori
- No és un manual ni una guia
- No és una col·lecció indiscriminada d'informació
- No és una anarquia
- No és una democràcia
- No és una burocràcia
- No és un camp de batalla
3. El llibre d'estil
El llibre d'estil té per objectiu que les coses es facin de manera semblant.
Un cop presentar aquests tres punts, a classe ens vam formular unes quantes preguntes:
- La informació de la Viquipèdia sempre és certa?
- Han afegit tota la informació de cop?
- Per què en cada idioma hi ha informació diferent?
- Quin és l'estil de redacció?
- Es pot treure informació?
- Quina llicència té la Viquipèdia? La puc copiar lliurement?
Totes aquestes qüestions les vam anar responent a mesura que les posavem en pràctica.
A l'hora de mirar un nombre elevat de publicacions vam trobar un conjunt de coses en comú:
- Tenen enllaços externs.
- Tenen bibliografia.
- Totes les entades tenen una llicència Creative Commons.
- Cada publicació té una taula de continguts.
- Sense estar registrat pots modificar la publicació clicant a la pestanya editar o modificar. També pots borrar l'entrada. (És cert que hi ha pàgines que resten bloquejades, altres que has d'estar registrat i altres que són totalment lliures).
Coses que ens van encuriosir:
- Els articles destacats, de la setmana o el mes, es marquen amb unes estrelletes.
- Si estàs registrat pots tenir pàgines vigilades i cada cop que la pàgina pateixi un canvi estar informat per vigilar que s'ha canviat.
- Si per error o un individu intenta borrar alguna publicació de Viquipèdia es pot revertir el fet i tornar tota que hi havia abans que passes. Hi ha un Historial de Revisió.
- De certes modificacions i articles es creen discussions. També hi ha una pestanya sota el títol de discussió i al costat de pàgina.
- El que nosaltres coneixem com a bibliografies dins l'espai Viquipèdia és anomenat referències utilitzades.
- En les entrades trobem paraules de color vermell i color blau.
- Color Vermell: s'està creant la pàgina que s'obrira al clicar la paraula
- Color Blau: al clicar t'obrirà un link
4. Vikipèdia en l'educació:
Als alumnes:- Motivació: compartir el que s’ha après a l’assignatura.
- Aprenentatge significatiu: el redactat del text ha de ser propi. La vikipèdia no permet copiar.
- Competència digital: s’apren a usar una eina digital, conceptes relacionats (llicències obertes, drets d’autor, validació entre iguals…)
- Millora la capacitat comunicativa: expressar-se correctament, distingint entre objectivitat i opinió, posant les idees bàsiques.
- Treball col·laboratiu: els articles estàn escrits per més d’una persona, incrementant la seua capacitat d’esforç.
- Reflexió epistemològica: el coneixement no es monolític ni únic, varia segons la versió consultada, no hiha una sola veritat. Els alumnes augmenten el seu esperit crític en qüestionar-se la validesa de l’escrit.
- Retorn: retorn públic, beneficii de les seues recerques.
- Innovació: pas al món digital.
- Canvi de dinàmica: el professor cedeix el protagonisme a l’alumne.
- Avaluació més rica: no s’avalua el resulatt final sinó tot el procés.
- Material docent: articles en diferents idiomes.
El meu artícle de Viquipèdia:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada