dijous, 6 de novembre del 2014

Citar i referenciar fonts fiables

Copiar, enganxar, copiar, enganxar; aquesta acció és molt comuna en els adolescents d'avui en dia, però tot el que copiem i enganxem és una font fiable? Té la llicència per a poder compartir el que estem copiant i enganxant, és legal i el més important ÉS CERT?

Accions que tots fem:
  • Buscar a Viquipèdia, deprés a altres webs, i si tots diuen el mateix, creiem que serà cert. 
Accions que hauríem de fer:
  • Mirar si el que estem copiant és legal i ens ho deixa compartir
  • Saber qui escriu el que estem llegint, si és una persona que sap del tema i té estudis sobre aquest.
Per tant en l'era digital tot el que trobem a internet, la majoria és copiat i pegat i falç, però i els llibres? Aquest normalment solen ser més fiables que una pàgina web, tot i així les investigacions canvien i aquests no estan actualitzats

Aquest és un vídeo del youtube que explica tot el que he dit anteriorment:





Un petit resum del document publicat per la UIB "Com avaluar fonts d'informació web":http://biblioteca.uib.cat/digitalAssets/205/205332_avaluacio_fonts_informacio.pdf

En aquest document ens parla principalment de 6 raons per a poder fiar-te del que diu un document de la web.
Aquestes 6 raons les divideix en:
QUI: on esmenta la importància de l'autor i el contacte via mail.. per a poder preguntar-li qualsevol dubte, juntament amb el seu perfil, és a dir, la institució a la qual pertany, el nivell d'expert sobre el tema, si està qualificat, etc...
QUÈ: el contingut que tracta, les diverses perspectives, posar les fonts d'informació, l'exactitud, l'objectivitat, la cobertura, la vigència, la rellevància, sense faltes ortogràfiques.
QUAN: l'actualització regular de la informació i dels enllaços de la pàgina, indicant l'última actualització realitzada.
ON: la publicació, a través de l'URL es pot determinar quin organisme o entitat està darrere de la informació publicada. Bibliografia i sense la inclusió de publicitat.
PER A QUÈ?: a qui va dirigida la informació, el propòsit (educativa, comercial, entreteniment...), usuaris potencials (alumnes, docents, científics..)
COM: navegabilitat, l'eficàcia del seu funcionament (sistema de navegació ordenat), la utilització d'una web, la visualització d'aquesta ha de ser agradable (colors, fons, lletra...)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada