Perquè els blogs?
- Els blogs són una eina que és fàcil d’utilitzar, aquells que tinguin pocs coneixements tècnics, poden iniciar-se en aquest procés del llenguatge digital.
Blogosfera
- Terme en el qual s’agrupa la totalitat de webblogs, ja que els blogs estàn connectats mitjançant enllaços, comentaris, referències…
Què trobem als blogs?
- Blogroll: llista de blogs relacionats per l’autor perquè són temes relacionats amb el que ell tracta.
- Comentaris: interactivitat entre l’autor i lector
- Enllaç permanent: enllaç per assignar un URL permanent en cada entrada del bloc, per a després poder referenciar-la.
- Etiquetes i categories: elements que faciliten l’organització i identificació dels continguts (requereixen adeqüació)
- Ping: sistema que s’utilitza per difondre els nostres articles i que a més t’envia títols recents d’articles d’altres blogs relacionats en la teua temàtica.
- Wirget o plugin: complementa les plataformes, exemple: rellotge, mapa d’origen dels lectors…
- Post o entrada: la part principal en la que l’autor escriu el text segons la seua finalitat que i vulgue donar al blog (diari personal, opinions, noticies…)
- Retroenllaços: quan un blog fa referència a un article d’un altre blog.
- RSS: és l'acrònim de Really Simple Syndication. Es tracta d'una família de formats de canals web XML utilitzats per publicar continguts actualitzats sovint, com ara llocs de notícies, weblogs i podcasts, i per mitjà dels quals es pot compartir la informació i usar-la en altres llocs web o programes. És en essència una sindicació de continguts.
Quin paper té el blog en aquest model psicopedagògic?
- Es trenca la comunicació unidireccional, ja que mitjançant el blog els alumnes són els protagonistes (gestionen els seus continguts).
- El professor ha d’afavorir la presa de decisions i a la negociació de manera que el nen tingue marge d’autonomia prou ampli com per a que el blog sigue un mitjà de comunicació personal.
- El blog és públic, pot accedir tothom i afavoreix l’escriptura reflexiva (regulant el proces comunicatiu)
- Construeix la propia identitat.
- Construir una representació de destinataris (a qui s’adreça)
- Fer explícit el propòsit de les entrades
- Seleccionar el contingut de l’entrada i controlar la forma en la que es presenta
- El blog implica interacció: tant en els comentaris com a classe
- Treball col·lectiu.
- El blog serveix per:
- Pensar: resolució de problemes, tipus d’interacció desitjada i com han de ser les constribucions per a que la conversa a l’aula sigui interessant.
- Escriure: de manera reflexiva, adequant-se al propòsit i destinatari. Apendre habilitats en la competència lingüística i digital.
- Participar: a l’aula es fa un espai comunicatiu, diversificat i ric en experiències.
- Compartir: amb la participació de tots es facilita l’aprenentatge amb els interessos de cada membre del grup.
- Classes de blogs
- Blogs de centre:
- A) Revistes digitals: textos informatius, activitats realitzades dins i fora del centre, programes educatius, treballs d’alumnes….
- B) Blogs de biblioteca: novetats bibliogràfiques, notícies de llibres, animacions a la lectura…
- Blogs destinats a seminaris i cursos de formació TIC per al professorat que imparteixen cursos o coordinen seminaris de formació en TIC, solen usar blogs i wikis per a que es pugue tenir tutorials de manera permanent.
- Blogs de professors (individuals)
- Comunicats reflexius sobre l’educació, sobre TIC.
- Altres que tracten temes culturals amb més o menys implicació en l’educació.
- Blogs d’aula
- A) Del professor: proporciona la informació, activitats, instruccions, recursos multimèdia als alumnes i pot limitar-se a un paper informatiu tot i que es preten buscar informació.
- B) De professor-alumne: pot tenir diverses funcions exemple:
- Quadern digital
- Projectes com la lectura compartida d’un llibre
- Treballs d’investigació
- Confecció d’analogies, contes breus, poemes…
- Revista de classe
- Carpeta d’aprenentatge amb una selecció dels treballs més representatius de cada alumne
- Vehicle de projectes d’intercentre.
- C) Blogs d’aula de l’alumne:
- Fer les rasques que mana el blog
- Carpeta d’aprenentatge digital: mostra treballs d’assignatures
- Guia de navegació: informar sobre llocs i recursos d’interés relacionats amb la matèria
- Guia d’aprenentatge de blogs
- Temes de lliure elecció
- Definicions:
- Blogaire: és aquell que crea i manté actualitzat el seu blog.
- MEM: quan l’autor del blog està interessat en encetar una reflexió conjunta amb altres educadors sobre una situació o un tema concret pot fer una reflexió inicial i convidar a altres blogaires a pensar-hi sobre el tema.
- Blogosfera educativa: engloba el conjunt de blogs sobre aquesta temàtica i les interaccions entre els blogaires, els lectors del bloc i els altres blogaires.
- Edublogs: conjunt de blogs educatius.
- Altres plataformes
- Blogs i competències bàsiques:
- Competències bàsiques: aprenentatges indispensables per a poder acoseguir la realització com a persona.
- Per aquest motiu la primera finalitat dels blogs és que l’alumne integri els seus aprenentatges i els relacioni amb diferents tipus de continguts per a utilitzar-los en diferents situacions.
- El blog permet:
- Escriure de manera reflexiva.
- Participar activament com a membre d’una comunitat d’intercanvi d’informacions, idees i opinions.
- Buscar, obtenir i processar informació i transformar-la en coneixements col·lectius.
- Portar el control de la participació propia en propostes d’investigació col·lectiva.
- Usar diferents mitjans i llengua per expressar idees, experiències i sentiments.
- Responsabilitzar-se de l’administració del blog com un projecte individual o col·lectiu que requereix control.
- Com s’han d’escriure les entrades?
- Diversitat de funcions: informar, proporcionar ajuda, opinar, debatre, mantenir el contacte amb la comunitat…
- Estructura clara que faciliti la lectura (Paràgrafs)
- Ús dels recursos tipogràfics com la negreta, numeració…
- ús de cites, fragments aliens…
- Ús de multimèdia.
- Implicació del jo, subjectivitat.
- Estil informal i espontani però respectuós.
Aquesta entrada és la última que he fet, esta extret de: http://es.slideshare.net/saandr3ta89/gtic-29743178, però reescrit per mi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada