dimarts, 6 de gener del 2015

Blog

Perquè els blogs?
  • Els blogs són una eina que és fàcil d’utilitzar, aquells que tinguin pocs coneixements tècnics, poden iniciar-se en aquest procés del llenguatge digital.
Blogosfera
  • Terme en el qual s’agrupa la totalitat de webblogs, ja que els blogs estàn connectats mitjançant enllaços, comentaris, referències…

Què trobem als blogs?

  • Blogroll: llista de blogs relacionats per l’autor perquè són temes relacionats amb el que ell tracta.
  • Comentaris: interactivitat entre l’autor i lector
  • Enllaç permanent: enllaç per assignar un URL permanent en cada entrada del bloc, per a després poder referenciar-la.
  • Etiquetes i categories: elements que faciliten l’organització i identificació dels continguts (requereixen adeqüació)
  • Ping: sistema que s’utilitza per difondre els nostres articles i que a més t’envia títols recents d’articles d’altres blogs relacionats en la teua temàtica.
  • Wirget o plugin: complementa les plataformes, exemple: rellotge, mapa d’origen dels lectors…
  • Post o entrada: la part principal en la que l’autor escriu el text segons la seua finalitat que i vulgue donar al blog (diari personal, opinions, noticies…)
  • Retroenllaços: quan un blog fa referència a un article d’un altre blog.
  • RSS: és l'acrònim de Really Simple Syndication. Es tracta d'una família de formats de canals web XML utilitzats per publicar continguts actualitzats sovint, com ara llocs de notícies, weblogs i podcasts, i per mitjà dels quals es pot compartir la informació i usar-la en altres llocs web o programes. És en essència una sindicació de continguts.



Quin paper té el blog en aquest model psicopedagògic?
  • Es trenca la comunicació unidireccional, ja que mitjançant el blog els alumnes són els protagonistes (gestionen els seus continguts).
    • El professor ha d’afavorir la presa de decisions i a la negociació de manera que el nen tingue marge d’autonomia prou ampli com per a que el blog sigue un mitjà de comunicació personal.
    • El blog és públic, pot accedir tothom i afavoreix l’escriptura reflexiva (regulant el proces comunicatiu)
      1. Construeix la propia identitat.
      2. Construir una representació de destinataris (a qui s’adreça)
      3. Fer explícit el propòsit de les entrades
      4. Seleccionar el contingut de l’entrada i controlar la forma en la que es presenta
    • El blog implica interacció: tant en els comentaris com a classe
    • Treball col·lectiu.

  • El blog serveix per:
    1. Pensar: resolució de problemes, tipus d’interacció desitjada i com han de ser les constribucions per a que la conversa a l’aula sigui interessant.
    2. Escriure:  de manera reflexiva, adequant-se al propòsit i destinatari. Apendre habilitats en la competència lingüística i digital.
    3. Participar: a l’aula es fa un espai comunicatiu, diversificat i ric en experiències.
    4. Compartir: amb la participació de tots es facilita l’aprenentatge amb els interessos de cada membre del grup.

  • Classes de blogs
      1. Blogs de centre:
        • A) Revistes digitals: textos informatius, activitats realitzades dins i fora del centre, programes educatius, treballs d’alumnes….
        • B) Blogs de biblioteca: novetats bibliogràfiques, notícies de llibres, animacions a la lectura…
      2. Blogs destinats a seminaris i cursos de formació TIC per al professorat que imparteixen cursos o coordinen seminaris de formació en TIC, solen usar blogs i wikis per a que es pugue tenir tutorials de manera permanent.
      3. Blogs de professors (individuals)
        • Comunicats reflexius sobre l’educació, sobre TIC.
        • Altres que tracten temes culturals amb més o menys implicació en l’educació.
      4. Blogs d’aula
        • A) Del professor: proporciona la informació, activitats, instruccions, recursos multimèdia als alumnes i pot limitar-se a un paper informatiu tot i que es preten buscar informació.
        • B) De professor-alumne: pot tenir diverses funcions exemple:
          • Quadern digital
          • Projectes com la lectura compartida d’un llibre
          • Treballs d’investigació
          • Confecció d’analogies, contes breus, poemes…
          • Revista de classe
          • Carpeta d’aprenentatge amb una selecció dels treballs més representatius de cada alumne
          • Vehicle de projectes d’intercentre.
        • C) Blogs d’aula de l’alumne:
          • Fer les rasques que mana el blog
          • Carpeta d’aprenentatge digital: mostra treballs d’assignatures
          • Guia de navegació: informar sobre llocs i recursos d’interés relacionats amb la matèria
          • Guia d’aprenentatge de blogs
          • Temes de lliure elecció
    1. Definicions:
      • Blogaire: és aquell que crea i manté actualitzat el seu blog.
      • MEM: quan l’autor del blog està interessat en encetar una reflexió conjunta amb altres educadors sobre una situació o un tema concret pot fer una reflexió inicial i convidar a altres blogaires a pensar-hi sobre el tema.
      • Blogosfera educativa: engloba el conjunt de blogs sobre aquesta temàtica i les interaccions entre els blogaires, els lectors del bloc i els altres blogaires.
      • Edublogs: conjunt de blogs educatius.

  • Altres plataformes
  • Blogs i competències bàsiques:
    • Competències bàsiques: aprenentatges indispensables per a poder acoseguir la realització com a persona.
    • Per aquest motiu la primera finalitat dels blogs és que l’alumne integri els seus aprenentatges i els relacioni amb diferents tipus de continguts per a utilitzar-los en diferents situacions.
    • El blog permet:
      • Escriure de manera reflexiva.
      • Participar activament com a membre d’una comunitat d’intercanvi d’informacions, idees i opinions.
      • Buscar, obtenir i processar informació i transformar-la en coneixements col·lectius.
      • Portar el control de la participació propia en propostes d’investigació col·lectiva.
      • Usar diferents mitjans i llengua per expressar idees, experiències i sentiments.
      • Responsabilitzar-se de l’administració del blog com un projecte individual o col·lectiu que requereix control.

  • Com s’han d’escriure les entrades?
    1. Diversitat de funcions: informar, proporcionar ajuda, opinar, debatre, mantenir el contacte amb la comunitat…
    2. Estructura clara que faciliti la lectura (Paràgrafs)
    3. Ús dels recursos tipogràfics com la negreta, numeració…
    4. ús de cites, fragments aliens…
    5. Ús de multimèdia.
    6. Implicació del jo, subjectivitat.
    7. Estil informal i espontani però respectuós.

http://es.slideshare.net/hmendozaea/estructura-deunblog14861?next_slideshow=2

Aquesta entrada és la última que he fet, esta extret de: http://es.slideshare.net/saandr3ta89/gtic-29743178, però reescrit per mi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada